Bio

Tereza Eisnerová (*1981)

Věnuji se v porcelánu drobné až miniaturní plastice, ve které může naplno vyniknout potenciál materiálu.

Velmi náročná a málo rozšířená technika porcelánu zaujala Terezu Eisnerovou svojí jemností, ušlechtilostí, hladkým povrchem, tvrdostí a zároveň křehkostí a vedla k její vášni k miniaturám. Autorka se ve své práci s drobnou plastikou inspiruje ve filigránském tvarosloví japonských sošek okimono či zdobných knoflíků necuke. I tam se veškeré modelace odehrávají na ploše miniaturního formátu. Další inspiraci nachází v secesním ornamentu, v dekadenci, gotice či přírodní lyrice. Tak se v jejích porcelánových miniaturách i větších sochách setkáváme na pozadí sentence "Co jste vy, byli jsme i my, co jsme my, budete i vy" s motivy kostlivců, lebek i zvířecích kadáverů.

Běžně se porcelán odlévá do sádrových forem, které odsávají z porcelánové hmoty vodu a na stěně formy se vytváří vrstva budoucího střepu. Tento postup používala autorka například u některých objektů – nádob, nejrůznějších dóz, misek. Odlitý střep ale vždy dopracovávala ručním domodelováním, tudíž je každý objekt originálním kusem. U volné plastiky se ale Tereza Eisnerová věnuje výhradně porcelánu modelovanému, který vzniká bez formy, modelováním rovnou z ruky. Výsledkem je tedy opět pouze jediný originál. Stejně jako keramická plastika musí být i ta porcelánová před výpalem dutá. Nedá se ale vydlabat až po vymodelování tvaru, takže sochu je většinou potřeba modelovat rovnou dutou. Porcelán je poměrně záludný materiál, má tendenci se deformovat, hroutit, má také tvarovou paměť, takže vyretušovaná chyba tvaru se po výpalu může opět projevit. Veškerou náročnost práce ale tento materiál vyvažuje křehkou krásou finálního povrchu.

Dílo

Kotě (Věčný spánek)

porcelán a textil
2021
35 x 20 x 4 cm (kotě), 30 x 35 cm (polštář)